Pierwsza wyprawa misyjna – 2024

Szlakiem pierwszej wyprawy misyjnej Pawła i Barnaby (Dz 13-14) w Turcji Południowej

Szlak pierwszej wyprawy misyjnej Pawła i Barnaby biegnie przez wyspę Cypr oraz dzisiejszą południową Turcję, a kiedyś przez starożytne prowincje rzymskie Cypr, Syrię, Pamfilię, Galację i Cylicję. Szlak ten wyznaczony jest przez niezapomniany błękit Morza Śródziemnego, strzeliste, niedostępne i ośnieżone szczyty łańcucha górskiego Taurusu, z których najwyższy sięga 3756 m, wartkie górskie potoki i zacienione głębokie wąwozy, z najsłynniejszą przełęczą zwaną Bramą Azji czy Wrotami Cylicyjskimi, wykute w skałach miasta Kapadocji, miejsca życia św. Tekli, miasto Tars – miejsce narodzin Pawła, Antiochię Syryjską nad rzeką Orontes – ówczesną kluczową metropolię, miejsce początku misji Pawła i Barnaby oraz ruiny starożytnych miast znajdujących na ich szlaku misyjnym: Perge, Antiochię Pizydyjską, Ikonium, Listrę i Derbe. Przewodnikiem po naszej podróży będzie opis wyprawy apostolskiej pozostawiony przez Łukasza w dwóch rozdziałach Dziejów Apostolskich (Dz 13-14). 

Naszą wędrówkę śladami Apostołów rozpoczniemy i zakończymy w pięknym mieście Antalya (w starożytności nazywanym Attalią), skąd Paweł i Barnaba odpłynęli do Antiochii, kończąc swą pierwszą wyprawę misyjną (Dz 14,25-26). Idąc dokładnie za marszrutą Apostołów opisaną przez Łukasza na kartach Dziejów Apostolskich nawiedzimy wpierw ruiny starożytnego miasta Perge w Pamfilii, gdzie Jan Marek (autor drugiej Ewangelii) odłączył się od Pawła i Barnaby (13,13; zob. 14,24-25). Tego samego dnia udamy się w malownicze góry, do krainy zwanej w starożytności Pizydią (14,24), a konkretnie do miasta Antiochia Pizydyjska, gdzie apostołowie po bezskutecznym nauczaniu skierowanym w synagodze do Żydów zwrócili się do pogan (13,14-51). Następnie nawiedzimy Ikonium (13,51-14,5), dzisiejsze ponad dwumilionowe miasto Konya, znane z tańczących derwiszów. Tam, w wyniku przepowiadania Pawła i Barnaby wielka liczba Żydów i pogan uwierzyła (14,1). Zagrożeni utratą życia, apostołowie z Ikonium uciekli do miast Likaonii: do Listry i Derbe (14,6-23). W Listrze Paweł został uznany za boskiego Hermesa, a Barnaba za głównego bóstwo greckiego panteonu, Zeusa. Tam też ukamieniowano Pawła. Lokalizacja starożytnej Listry jest współcześnie przedmiotem kontrowersji. Nawiedzimy zatem dwa miejsca wskazywane jako właściwe (i tym samym konkurencyjne) lokalizacje tego starożytnego miasta.

Kolejne dwa dni naszej wyprawy poświęcimy na eksplorowanie Kapadocji, baśniowej krainy słynącej z „księżycowego krajobrazu”, wydrążonych w tufie miast i kościołów (w liczbie 350) oraz formacji skalnych w kształcie grzybów, utworzonych w wyniku erozji i dawnej aktywności wulkanicznej. Wędrując Doliną Ihlary oraz Doliną Mnichów będziemy mieli czas na refleksję, zadumę i modlitwę.

Następny dzień naznaczony będzie wizytą w rodzinnymi mieście Apostoła Pawła, a zatem w Tarsie w Cylicji. Aby tam dotrzeć pokonamy spektakularną przełęcz zwaną Wrotami Cylicyjskimi, starożytną bramę dzielącą Europę i Azję. Kolejny dzień poświęcimy na pobyt w Antiochii nad Orontesem, starożytnej metropolii z której Paweł i Barnaba wyruszali na swe wyprawy misyjne (Dz 13,1-3) i gdzie uczniowie Jezusa po raz pierwszy zostali nazwani chrześcijanami. Miasto zostało zniszczone w wyniku trzęsienia ziemi w lutym 2023 r. Tego dnia dotrzemy także do pobliskiej Seleucji, starożytnego portu, z którego Paweł i Barnaba wypływali na swe wyprawy misyjne (Dz 13,4). Największą atrakcją Seleucji jest Tunel Tytusa i Wespazjana – długi na około 1400 metrów, zbudowany w czasach rzymskich. Podobno zbudowali go żydowscy niewolnicy, a celem tego przedsięwzięcia była zmiana biegu rzeki i zapobieganie zamuleniu portu miejskiego Antiochii.

Ostatnie trzy dni poświęcimy na odpoczynek nad Morzem Śródziemnym w Side na terenach starożytnej Pamifilii. Nawiedzimy także chrześcijańskie sanktuarium w Silifke, dedykowane św. Tekli, uczennicy i współpracowniczce św. Pawła.

Naszymi nauczycielami i przewodnikami po tekście Dziejów Apostolskich będą ks. Adam Kubiś oraz Krzysztof Mielcarek, wykładowcy Instytutu Nauk Biblijnych KUL.

Kurs odbędzie się w dniach od 16 do 27 sierpnia. Czas trwania kursu: 12 dni. Na miejsce dotrzemy samolotem, lotem bezpośrednim z Warszawy do Antalyi.

Zapisów można dokonać tutaj. Osoby przyjęte na kurs zostaną o tym poinformowane drogą email lub telefonicznie. Osoby przyjęte zobowiązane są do bezzwrotnej opłaty rekrutacyjnej (50 zł) na rzecz organizatora kursu, czyli Stowarzyszenia “Verbum Sacrum“.

Organizatorami kursu są: